Tuesday, April 12, 2011

Kerja Saya Sekarang

Tugas saya sekarang mengajar Bahasa Arab TAHUN SATU di sekolah rendah. Jadi, saya perlu mendalami jiwa anak-anak kecil. Walaupun hakikatnya saya alah dengan kerenah mereka yang pelbagai.
Terasa masa begitu pantas berlari, saya juga dulu seperti mereka malah mungkin lebih teruk dari itu. Saya pelajar yang 'biasa-biasa' sahaja. Pergi sekolah kerana dipaksa, di dalam kelas hanya bermain, buku latihan beli seminggu sekali kerana selalu dikoyak untuk buat 'jet terbang' konon-kononnya, wang saku pemberian bonda tidak pernah berbaki malah di 'simpan' di kantin sekolah, bergaduh dengan murid-murid India kerana hanya kelas saya yang bercampur dengan mereka, setiap hari akan didenda kerana homework tidak pernah disiapkan dan banyak lagi rasanya perangai saya yang tak boleh dijadikan contoh. Gamaknya bagaimana lah guru-guru mendidik saya ketika itu.
Dan sekarang, saya telah mengambil alih tugas guru-guru saya dulu. Pula perlu sabar untuk mentarbiah anak-anak didik saya pula. Bagaimana untuk menangi hati mereka?. Hanya ALLAH tempat saya mengadu. Moga hati-hati mereka lembut dan berminat untuk belajar bahasa syurga ini.
Doakan saya semoga sabar dan amanah dalam memikul tanggungjawab sebagai pendidik.

1 comments:

adikputeh said...

aminn..

Post a Comment