Wednesday, June 8, 2011

Fatrah Menekuni Kajian Ilmiah

Alhamdulillah, kelas Bahasa Arab 3 dapat dipadatkan semalam dan hari ini. Interaksi kedua telah selesai. Maka kami, dapat merehatkan otak dan badan untuk seketika sebelum sekolah kembali dibuka Isnin hadapan.
Sepanjang interaksi kedua ini, banyak yang dapat dipelajari. Huraian Sukatan Pelajaran (HSP), Rancangan Pengajaran Harian (RPH), Rancangan Pengajaran Mingguan (RPM), Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT), Teori Pembelajaran Behavioris, Teori Pembelajaran Kognitif, Teori Pembelajaran Sosial, Teori Pembelajaran Humanis,Teori Pembelajaran Konstruktivisme, Wacana Penulisan, Asas-asas olahraga, Penyuburan Diri Insan Guru, Kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran & Agama Islam dan pelbagai lagi menjadi hidangan rohani dan jasmani kami di IPG Kampus Kota Bharu kali ini.
Moga ilmu yang diperolehi ini mampu menjadikan kami Muallim dan Muallimah yang berdedikasi guna untuk melahirkan hati dan jiwa yang takutkan ALLAH. InsyaALLAH jika ALLAH panjangkan umur, akan saya rumuskan sedikit sebanyak tentang Teori-teori Pendidikan yang agak rumit itu.
Kerja kursus juga cukup bilangan sepuluh jari. Azam saya untuk menyiapkannya seawal mungkin kerana apabila sekolah kembali dibuka, kesibukan akan terus melanda. Pembahagian masa sangat penting. Fatrah ini perlu dibahagi sama adil. Kajian-kajian ilmiah wajib saya ladeni sekurang-kurangnya 5 jilid untuk 1 medium. Buku, kitab, makalah, majalah, jurnal dan pelbagai lagi kajian-kajian ilmiah. Doakan azam saya tercapai.
Sungguh rasa tidak sabar untuk berjumpa dengan 'anak-anak' saya. Apa khabar agaknya mereka. Mudah-mudahan kita semua akan berjumpa Isnin depan ya!. InsyaALLAH.

0 comments:

Post a Comment