Saturday, June 4, 2011

Musafir Mencari Ilmu

Masuk minggu kedua di Kelantan. Sepanjang musim cuti ini, saya berada di bumi serambi Mekkah ini untuk berkursus. 2 minggu cuti sekolah bermakna 2 minggu juga saya bermusafir. Ini akan menjadi pengalaman yang bernilai buat saya. Kerana saya yang memilih untuk berkecimpung di dalam profesyen ini, maka saya harus tabah menghadapinya. Untuk tempoh setahun setengah ini, waktu cuti sekolah saya akan dihabiskan di maktab. Atau sekarang lebih dikenali dengan nama IPG. Institut Pendidikan Guru. Kursus saya akan tamat pada Jun 2012.
Setelah selesai minggu pendaftaran pada akhir Januari 2011 dan interaksi pertama pada Mac 2011 yang lalu, kini saya kembali sekali lagi ke Kelantan untuk interaksi yang kedua. Minggu pertama telah dilalui dengan tenang, alhamdulillah. Esok, minggu kedua akan menjelma. Tiada siapa yang tahu apa yang bakal dilalui. Saya jadi pongah. Coursework juga jika dibilang-bilang setakat ini sudah menjangkau 7!. Ya ALLAH...mampukah saya untuk menyiapkannya dalam tempoh yang diberikan oleh pensyarah. Hanya ALLAH tempat saya bergantung harap.
InsyaALLAH jika tiada aral yang melintang, Khamis depan saya akan bertolak pulang ke Taiping. Pulang dengan coursework yang menimbun. Pulang untuk kembali bersua keluarga di kampung. Pulang untuk menghadapi hari-hari kerja seperti biasa.
Kuatkan semangat ku ya ALLAH. Mudah-mudahan dapatku menjadi hambaMu yang solehah.

0 comments:

Post a Comment