Friday, June 10, 2011

Belut Oh Belut...

Setelah hampir 2 minggu mencari makhluk ALLAH ini di serata Kelantan, Alhamdulillah akhirnya jumpa juga. Ikutkan hati hampir futur untuk mencari bila setiap pasar di Kota Bharu tiada yang menjual ikan spesis ini. Tetapi bila dikenang hajat dindaku yang satu ini, ralat rasanya kalau tidak dicari. Terima kasih kepada sahabat-sahabat Bahasa Arab 3 IPG yang riuh-rendah dalam kelas melukis peta tempat menjual belut di sekitar Kota Bharu. Juga kepada sahabat-sahabat seasrama; Manal, Hidayah, Siah, Huda dan Ayu yang turut sama kalut mencari belut. Bermula dengan pasar Cabang 3, kaki lima Pasar Siti Khadijah, MYDIN Kubang Kerian hatta gerai-gerai makan juga sempat saya mencari. Malam terakhir di Kelantan pencarian masih lagi di teruskan, namun tetap hampa. Akhirnya saya pasrah, andai ada rezeki untuk Adinda saya, adalah. Jika tidak, mungkin ada rezeki lain yang menanti.
Sebelum tidur, saya disapa sahabat FB. Katanya, dalam perjalanan pulang ke Taiping nanti cubalah singgah dulu di Pasar Besar Tanah Merah. Mungkin ada yang menjual belut di situ. Saya tidak menaruh apa-apa harapan. Takut kecewa lagi. Tapi benarlah kata pepatah, kalau sudah jodoh tidak kemana. Alhamdulillah, video di atas membuktikan belut yang dicari, dijumpai juga. Saya sujud syukur. Bolehlah lepaskan hajat dinda Huda Nayan dan bakal baby baru Mak Yang yang teringin makan ikan panjang ini.

0 comments:

Post a Comment