Saturday, June 12, 2010

Layan Novel

Saya bukan pembaca tegar novel. Kalau novel di tangan, saya hanya akan membaca sinopsis di belakang kulit buku, biodata penulis, halaman awal kurang lebih 10 mukasurat, halaman tengah kurang lebih 10 mukasurat dan halaman akhir juga kurang lebih 10 mukasurat. InsyaAllah konklusi novel tersebut sudah boleh saya bayangkan walaupun tidaklah tepat 100%. Berbeza halnya jika saya membaca novel hasil tangan saudara Ramlee Awang Murshid. Jika formula seperti di atas saya rumuskan, sudah barang pasti konklusinya adalah sangat tidak tepat. Membaca novel-novel R.A.M sangat memerlukan ketajaman mental bagi saya. Masih saya ingat kali pertama membaca Satu Janji 5 @ 6 tahun yang lalu, hampir sahaja saya menamatkan pembacaan. Mujurlah warna kulit buku itu adalah warna kesayangan saya. Lantas pembacaan diteruskan sehingga selesai. Sungguh saya mendapat kepuasan dan semenjak itu saya jatuh suka dengan karya-karya beliau. Tombiruo, Tombiruo Terakhir, Semangat Hutan, Ungu Karmila, Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencipta dan yang terbaru Cinta Sufi, telahpun saya tamatkan pembacaannya. Kredit kepada sahabat saya Norhayati Abu Sopian kerana novel 4 serangkai (Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencipta dan Cinta Sufi) yang saya baca ini, merupakan koleksi peribadi beliau. Terima kasih daun keladi, lepas ini bagilah pinjam lagi ya... Sekali sekala cuba untuk rehatkan minda, apa salahnya kan?. Ketika membaca segala hasil tangan R.A.M, saya rasakan seolah-olah setiap gerak-geri Saifuddin, Ratna, Haryani atau Catalina contohnya bergentayangan di sekeliling saya. Sungguh saya merasakan mereka hidup. Walaupun terkadang ada juga perencah mitos namun masih boleh diterima akal bagi saya. Apa yang penting adalah, novel 4 serangkai ini (Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencipta dan Cinta Sufi) mampu sedikit-sebanyak mendidik jiwa saya. Masih adakah lagi makhluk sehebat Saifuddin di atas muka bumi Allah ini? Saifuddin itu...malaikatkah dia?. Diam-diam saya memasang azam untuk jadi sehebat SUNAN!.

0 comments:

Post a Comment